ماجراهای کیپو

آنچه معلمان و کادر مدرسه درباره دانش آموز دیابتی باید بدانند

در دنیای امروز لازم است که کادر مدرسه (مدیر، ناظم، معلمان، مربی بهداشت، مربی ورزش و …) علاوه بر دانش و مهارت‌های لازم برای انجام وظایف حرفه‌ای خود، اطلاعات و مهارت‌های بیشتری کسب نمایند. مهارت برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموز و والدین آن‌ها، آشنایی با مسائل روانشناسی و روانشناسی تربیتی، اختلالات یادگیری و آشنایی با بیماری‌های مزمن دوران کودکی و نوجوانی ازجمله اطلاعات و مهارت‌های مهمی است که می‌توانند به کادر مدرسه کمک کند.

یکی از بیماری‌های مزمن و رایج در جامعه، دیابت است. دیابت نوع یک و نوع دو هر دو در حال شیوع در تمامی سنین مخصوصا سنین کودکی و نوجوانی هستند، بنابراین انتظار روبه‌رو شدن با افراد مبتلابه دیابت را در مهدکودک، مدرسه و دانشگاه را داشته باشید و خود را برای این شرایط آماده کنید.

  • دانش‌آموز دیابتی را شناسایی کنید.

همان‌طور که گفته شد با توجه به شیوع بالای دیابت مخصوصا در کودکان و نوجوانان، احتمال وجود یک یا چند دانش‌آموز مبتلابه دیابت در مدرسه را داشته باشید. گاهی اوقات دانش آموزان دیابتی و والدین آن‌ها تمایلی ندارند که دیگران از ابتلا فرد به دیابت مطلع باشند و این می‌تواند برای دانش‌آموز و سایر کادر مدرسه دردسرساز شود پس دانش آموزان مبتلابه دیابت را شناسایی کنید. حتما معلم، مربی بهداشت و مربی ورزش را از حضور دانش‌آموز دیابتی در مدرسه مطلع کنید.

  •  اطلاعات خود را درباره دیابت افزایش دهید.

در مورد دیابت، انواع آن (نوع یک و دو)، اصول کنترل قندخون و اورژانس‌های دیابت (قند خون بالا و افت قند) اطلاعات لازم را کسب کنید. از طرفی روش‌ها و تجهیزات مختلفی برای تزریق انسولین وجود دارد مثلا تزریق انسولین با سرنگ، با قلم و یا پمپ انسولین و یا روش‌های مختلفی برای تست قند مثل دستگاه تست قند خون یا سیستم پایش قند خون مداوم، بنابراین با این روش‌ها و تجهیزات آشنا شوید. در صورتی که یک یا چند دانش‌آموز دیابتی در مدرسه دارید، لازم است سایر معلمین و کادر آموزشی نیز در مورد دیابت و اورژانس‌های آن اطلاعات داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم به دانش آموزان مبتلابه دیابت کمک کنند. مخصوصا اگر بعضی از روزها معلم و مدرس تغییر می‌کند.

دانش، قدرت است. افزایش دانش و مهارت درزمینهٔ دیابت کمک می‌کند تا نگرانی و استرس شما به‌عنوان معلم، مربی ورزش، مربی بهداشت یا اولیا مدرسه کاهش یابد و بتوانید در صورت لزوم تصمیم‌گیری‌های صحیح و مناسب داشته باشید.


  • افراد دیابتی با همدیگر متفاوت هستند.

تفاوت‌های افراد دیابتی با یکدیگر سبب می‌شود که مهارت و چالش‌های آن‌ها در کنترل قند خون نیز متفاوت باشد. بنابراین بعد از شناسایی دانش‌آموز دیابتی، با او ارتباط برقرار کنید. توانایی‌ها، تفاوت‌ها و چالش‌های او را در کنترل قند و مدیریت دیابت بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی که برای کنترل قند خون آموزش‌دیده و انگیزه خوبی برای کنترل قند دارد، کمتر با نوسانات قند، قندهای بالا یا افت قند مواجه خواهد شد و چالش کمتری در مدیریت دیابت در مدرسه خواهد داشت.

عواملی که سبب این تفاوت‌ها می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • سن فرد
  • نوع دیابت
  • مدت‌زمان ابتلا به دیابت
  • پذیرش بیماری و میزان انگیزه برای کنترل قند خون
  • مهارت و دانش فرد درباره دیابت
  • عوامل اقتصادی، فرهنگی و…
  • با دانش‌آموز مبتلابه دیابت، رفتاری مانند سایر دانش آموزان داشته باشید.

در مورد دانش‌آموز دیابتی تبعیض قائل نشوید. دانش آموزان مبتلابه دیابت مانند سایر دانش آموزان هستند و می‌توانند در زنگ ورزش و تمامی فعالیت‌های مدرسه مثل جشن، اردو یا گشت‌وگذارهای علمی شرکت کنند. فقط کافی است برای شرکت در فعالیت‌های آموزشی و فوق‌برنامه با والدین دانش آموزان مبتلابه دیابت هماهنگ شوید و برنامه‌ریزی داشته باشید. همچنین دانش‌آموز دیابتی نیازی به غیبت بیشتری نسبت به بقیه دانش آموزان ندارد مگر در مواقع اورژانسی (قند بالا یا افت قند) و یا زمان ویزیت پزشک یا آزمایش.

از طرفی بیش‌ازحد به دانش‌آموز دیابتی توجه نکنید و او را در مرکز توجه قرار ندهید. چراکه می‌تواند سبب ایجاد حساسیت در سایر دانش آموزان شود. بجای توجه به بیش‌ازحد می‌توانید در زمان تست قند یا تزریق انسولین مراقب دانش‌آموز دیابتی باشید. بعضی از دانش آموزان ممکن است نیاز به کمک یک فرد بزرگسال داشته باشند، بعضی ممکن است فقط نیاز به حمایت داشته باشند تا مطمئن شوند که به‌خوبی می‌توانند این کار را انجام دهند، گاهی هم ممکن است توسط سایر دانش آموزان تمسخر یا اذیت شوند، در این مواقع آن‌ها را حمایت کنید.

  • فضای مناسبی برای کنترل قند خون در مدرسه برای دانش‌آموز فراهم کنید.

بعضی از افراد برای تزریق انسولین یا تست قند در جمع مشکلی ندارند و به‌راحتی این کار را انجام می‌دهند اما ممکن است بعضی از دانش آموزان دیابتی برای تست قند یا تزریق انسولین تمایل داشته باشند که این کار را در فضای خصوصی انجام دهند، این فضا را برای آن‌ها فراهم کنید تا زمانی که برای تست و تزریق در جمع آماده شوند.

برای نوشیدن آب (به‌منظور کاهش قند خون در قند بالا)، خوردن خوراکی برای درمان افت قند و یا پیشگیری از آن یا استفاده از سرویس بهداشتی در زمان قند بالا سخت‌گیری نداشته باشید و اجازه بدهید در این شرایط آسوده باشند.

  • کمک بگیرید.

اگر مشکل یا نگرانی درزمینهٔ دیابت دارید، می‌توانید با والدین دانش‌آموز و یا کادر درمانی مشورت کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانیم

تمامی حقوق این وبسایت برای انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک محفوظ است.

توصیه هایی برای مدرسین مدرسه

در دنیای امروز لازم است که کادر مدرسه (مدیر، ناظم، معلمان، مربی بهداشت، مربی ورزش و …) علاوه بر دانش و مهارت‌های لازم برای انجام وظایف حرفه‌ای خود، اطلاعات و مهارت‌های بیشتری کسب نمایند. مهارت برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموز و والدین آن‌ها، آشنایی با مسائل روانشناسی و روانشناسی تربیتی، اختلالات یادگیری و آشنایی با بیماری‌های مزمن دوران کودکی و نوجوانی ازجمله اطلاعات و مهارت‌های مهمی است که می‌توانند به کادر مدرسه کمک کند.

یکی از بیماری‌های مزمن و رایج در جامعه، دیابت است. دیابت نوع یک و نوع دو هر دو در حال شیوع در تمامی سنین مخصوصا سنین کودکی و نوجوانی هستند، بنابراین انتظار روبه‌رو شدن با افراد مبتلابه دیابت را در مهدکودک، مدرسه و دانشگاه را داشته باشید و خود را برای این شرایط آماده کنید.

  • دانش‌آموز دیابتی را شناسایی کنید.

همان‌طور که گفته شد با توجه به شیوع بالای دیابت مخصوصا در کودکان و نوجوانان، احتمال وجود یک یا چند دانش‌آموز مبتلابه دیابت در مدرسه را داشته باشید. گاهی اوقات دانش آموزان دیابتی و والدین آن‌ها تمایلی ندارند که دیگران از ابتلا فرد به دیابت مطلع باشند و این می‌تواند برای دانش‌آموز و سایر کادر مدرسه دردسرساز شود پس دانش آموزان مبتلابه دیابت را شناسایی کنید. حتما معلم، مربی بهداشت و مربی ورزش را از حضور دانش‌آموز دیابتی در مدرسه مطلع کنید.

  •  اطلاعات خود را درباره دیابت افزایش دهید.

در مورد دیابت، انواع آن (نوع یک و دو)، اصول کنترل قندخون و اورژانس‌های دیابت (قند خون بالا و افت قند) اطلاعات لازم را کسب کنید. از طرفی روش‌ها و تجهیزات مختلفی برای تزریق انسولین وجود دارد مثلا تزریق انسولین با سرنگ، با قلم و یا پمپ انسولین و یا روش‌های مختلفی برای تست قند مثل دستگاه تست قند خون یا سیستم پایش قند خون مداوم، بنابراین با این روش‌ها و تجهیزات آشنا شوید. در صورتی که یک یا چند دانش‌آموز دیابتی در مدرسه دارید، لازم است سایر معلمین و کادر آموزشی نیز در مورد دیابت و اورژانس‌های آن اطلاعات داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم به دانش آموزان مبتلابه دیابت کمک کنند. مخصوصا اگر بعضی از روزها معلم و مدرس تغییر می‌کند.

دانش، قدرت است. افزایش دانش و مهارت درزمینهٔ دیابت کمک می‌کند تا نگرانی و استرس شما به‌عنوان معلم، مربی ورزش، مربی بهداشت یا اولیا مدرسه کاهش یابد و بتوانید در صورت لزوم تصمیم‌گیری‌های صحیح و مناسب داشته باشید.


  • افراد دیابتی با همدیگر متفاوت هستند.

تفاوت‌های افراد دیابتی با یکدیگر سبب می‌شود که مهارت و چالش‌های آن‌ها در کنترل قند خون نیز متفاوت باشد. بنابراین بعد از شناسایی دانش‌آموز دیابتی، با او ارتباط برقرار کنید. توانایی‌ها، تفاوت‌ها و چالش‌های او را در کنترل قند و مدیریت دیابت بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی که برای کنترل قند خون آموزش‌دیده و انگیزه خوبی برای کنترل قند دارد، کمتر با نوسانات قند، قندهای بالا یا افت قند مواجه خواهد شد و چالش کمتری در مدیریت دیابت در مدرسه خواهد داشت.

عواملی که سبب این تفاوت‌ها می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • سن فرد
  • نوع دیابت
  • مدت‌زمان ابتلا به دیابت
  • پذیرش بیماری و میزان انگیزه برای کنترل قند خون
  • مهارت و دانش فرد درباره دیابت
  • عوامل اقتصادی، فرهنگی و…
  • با دانش‌آموز مبتلابه دیابت، رفتاری مانند سایر دانش آموزان داشته باشید.

در مورد دانش‌آموز دیابتی تبعیض قائل نشوید. دانش آموزان مبتلابه دیابت مانند سایر دانش آموزان هستند و می‌توانند در زنگ ورزش و تمامی فعالیت‌های مدرسه مثل جشن، اردو یا گشت‌وگذارهای علمی شرکت کنند. فقط کافی است برای شرکت در فعالیت‌های آموزشی و فوق‌برنامه با والدین دانش آموزان مبتلابه دیابت هماهنگ شوید و برنامه‌ریزی داشته باشید. همچنین دانش‌آموز دیابتی نیازی به غیبت بیشتری نسبت به بقیه دانش آموزان ندارد مگر در مواقع اورژانسی (قند بالا یا افت قند) و یا زمان ویزیت پزشک یا آزمایش.

از طرفی بیش‌ازحد به دانش‌آموز دیابتی توجه نکنید و او را در مرکز توجه قرار ندهید. چراکه می‌تواند سبب ایجاد حساسیت در سایر دانش آموزان شود. بجای توجه به بیش‌ازحد می‌توانید در زمان تست قند یا تزریق انسولین مراقب دانش‌آموز دیابتی باشید. بعضی از دانش آموزان ممکن است نیاز به کمک یک فرد بزرگسال داشته باشند، بعضی ممکن است فقط نیاز به حمایت داشته باشند تا مطمئن شوند که به‌خوبی می‌توانند این کار را انجام دهند، گاهی هم ممکن است توسط سایر دانش آموزان تمسخر یا اذیت شوند، در این مواقع آن‌ها را حمایت کنید.

  • فضای مناسبی برای کنترل قند خون در مدرسه برای دانش‌آموز فراهم کنید.

بعضی از افراد برای تزریق انسولین یا تست قند در جمع مشکلی ندارند و به‌راحتی این کار را انجام می‌دهند اما ممکن است بعضی از دانش آموزان دیابتی برای تست قند یا تزریق انسولین تمایل داشته باشند که این کار را در فضای خصوصی انجام دهند، این فضا را برای آن‌ها فراهم کنید تا زمانی که برای تست و تزریق در جمع آماده شوند.

برای نوشیدن آب (به‌منظور کاهش قند خون در قند بالا)، خوردن خوراکی برای درمان افت قند و یا پیشگیری از آن یا استفاده از سرویس بهداشتی در زمان قند بالا سخت‌گیری نداشته باشید و اجازه بدهید در این شرایط آسوده باشند.

  • کمک بگیرید.

اگر مشکل یا نگرانی درزمینهٔ دیابت دارید، می‌توانید با والدین دانش‌آموز و یا کادر درمانی مشورت کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانیم